søndag den 5. januar 2014

Hjemmelavet pasta


Jeg har længe haft en hemmelig drøm om hjemmelavet pasta. Forleden var jeg så, så umanerlig heldig at "falde" over en pastamaskine i Føtex til den nette sum af 25,-. Well det er ikke den bedste kvali og den kan også kun lave plader og linguine. Til mit nybegynder projekt er den perfekt, så må jeg opgradere efterfølgende på maskinparken.

Jeg lagde ud med en portion lavet af 4 friske landæg, 400 g. durummel, et nip salt og nogle dryp citronolie.
Samlede melet i en bunke på bordet med en fordybning i midten, slog æggene ud, tilsatte salt og olie og gik i gang med at piske melet i lidt af gangen. Endte til sidst med en lækker fast dej som jeg lod hvile i køleskab i ca. 30 min.

Efter hviletid blev dejen delt i 4 portioner og kørt gennem pastamaskinen. Startede på laveste trin som dejen blev kørt igennem et par gangen inden jeg gradvist øgede trinnene. Da pladerne havde den ønskede tykkelse blev de kørt igennem skæret som lavede de fineste linguine-strimler som blev hængt til tørre på en bøjle inden de blev kogt 2 min. i rigeligt saltet vand.

Amen så godt det smager og det var både nemt hurtigt og billigt. Efterfølgende har jeg lavet bånd-pasta samt lasagneplader. Næste projekt bliver nok ravioli med ricotta og spinat.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar