onsdag den 8. januar 2014

Cookie skillet - kæmpe cookie bagt i smedejernspande

Jeg er flere gange stødt på desserten cookie-skillet. Skillet er et andet udtryk for frying pan altså stegepande. Det vil sige en kæmpe cookie bagt i en stegepande. Det skulle jeg da selvfølgelig prøve. De opskrifter jeg kunne finde var alle bagt i en smedejernspande og serveret med kugler af is direkte ovenpå den store cookie. Min smedejernspande har træhåndtag hvilket ikke egner sig til at gå i ovnen, jeg valgte derfor at skrue håndtaget af.

Jeg brugte min opskrift på chokoladecookies og istedet for at lave små cookies bleve det hele bagt i smedejernspanden. UMMENUM det er godt!

Du skal bruge:

225 g. smør/margarine (stuetemperatur)
275 g. hvidt sukker
75 g. brun farin
390 g. mel
2  æg (stuetemperatur)
1 spsk. vaniljesukker
1 tsk. salt
1 tsk. bagepulver
200 g. mørkchokolade


1. start med at piske margarine, vaniljesukker og begge slags sukker lyst og luftigt. Pisk i ca. 8-10 min.

2. tilsæt æggene et af gangen og pisk grundigt imellem.

3. sigt mel, bagepulver og salt og tilsæt sammen med den hakkede chokolade. Rør kun lige så det er godt blandet.

4. fordel dejen i en stegepanden (skillet) som kan tåle at gå i ovnen.

6. Bag ved 180 grader (IKKE varmluft) i 30-40 min alt efter størrelse.

7. lad den afkøle en smule og server med iskold vaniljeis







Ingen kommentarer:

Send en kommentar