fredag den 7. december 2012

Fedtebrød - opskrift :-)


I dag har jeg fået bagt en enkelt portion småkager. Jeg plejer at bage masser af småkager til jul, men sådan bliver det nok desværre ikke i år.

Fedtbrød er super nemme og skal ikke æltes eller rulles med kagerulle. Dejen skal bare samles i røremaskinen og så trilles i 4 ruller. Super nemt og skønsomt for min ryg :-)


Opskriften kommer her.

Du skal bruge (4 ruller, i alt ca. 50 småkager)

250 g. mel
250 g. smør (KOLDT skåret i tern)
125 g. rørsukker (el. alm. hvidt)
125 g. kokosmel
0,5 tsk. hjortetaksalt

Glasur:

200 g. flourmelis
lidt kogende vand
Rom-essens efter smag

1. Hæld alle ingredienserne i røreskålen og rør indtil dejen har samlet sig.
2. Lad den hvile 30 min. i køleskab
3. Del dejen i 4 portioner og rul dem med hænderne til ruller der passer på en bageplade. Læg 2 ruller på hver plade. De flyder ud og bliver flade, så lav lidt afstand imellem dem.
4. Bag dem øverst i ovnen ved 200 grader (ikke varmluft) i ca. 10 min til de er lysebrune.
5. Rør glasuren sammen, den må ikke være for tynd.
6. Tag kagerne ud af ovnen, lad dem køle et par min. inden du smører et tykt lag glasur på. Skær dem i mundrette stykker og lad dem køle af på en bage rist.

Trods det ikke så flatterende navn, så er dette virkelig en super skøn småkage og det kan vel næsten ikke være nemmere :-)

Tips 1: I stedet for rom-essens kan du erstatte med revet citronskal, det giver også en super yummi smag.


 Tips 2: Opbevar kagerne i lufttætte dåser, læg et stykke madpapir imellem hvert lag, så du ikke ødelægger glasuren. Pak dem endelig ikke ned før de er helt kold.






2 kommentarer:

  1. Det lyder meget lækkert - tak for opskriften!

    SvarSlet
  2. Uhhhhhm, Fedtebrød. Det er alt for lang tid siden jeg har bagt dem......Måske skal det bare være årets julesmåkage!

    God weekend
    Birgitte

    SvarSlet