onsdag den 24. oktober 2012

Stegeben (gode ben) med skysauce og hvide kartofler


Menuen forleden stod på stegeben (eller gnaveben/gode ben) En ret jeg skulle lave for første gang. Vi fik almindelig kogte kartofler til, og jeg valgte at lave en opbagt sovs af skyen, derudover serverede jeg ribsgelé og franske kartofler. 
Uhmmm en rigtig efterårsret som varmt kan anbefales.


Til 5 personer brugte jeg:

ca. 2 kg. stegeben
1 stort løg
3 gullerødder
3 porretoppe (det øverste grønne)
oksefond
vand
salt + peber

1. Start med at brune alle stegebenene grundigt i en stegegryde, sæt dem til side.
2. Brun grøntsagerne godt og tilsæt efterfølgende stegebenene.
3. Hæld vand og oksefond ved indtil stegebenene næsten er dækket, tilsæt salt og peber.
4. Lad retten simre i min. 2,5 timer, kig til det en gang i mellem.
5. Lav en opbagt sovs af skyen og server med kogte kartoffler, ribsgelé og franske kartofler.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar