lørdag den 22. september 2012

Kartoffel-pizza m. mozzarella, parmesan og parmaskinke

(Note: næste gang skal jeg have flere kartofler og ost på. Opskriften ER tilrettet)

Jeg har længe haft lyst til at prøve at lave kartoffel-pizza. I forvejen spiser vi en del pizza, hjemmelavet - naturligvis på Weberen.

Kartoffelpizza har jeg læst anbefalinger af mange steder efterhånden og i går passede det i menuen her på Æblelunden. Sikke en fornøjelse, det levede bestemt op til anbfalingerne og smager på ingen måde lige så kedeligt som det lyder :-)

Jeg fulgte ikke en bestemt opskrift, men læste en del forskellige opskrifter og lavede den så lidt på "gefül"

Jeg prøvede at skære ned på fedtprocenten, da vi jo er på slankekur. Det skulle jeg ikke have gjort for lidt mere kartoffel og ost havde bestemt ikke gjort skade.

Jeg skriver derfor opskriften som jeg havde lavet den, inden jeg begyndt at skære i fedtprocenterne.


Kartoffelpizza, 2 stk. Ø 36 cm. (bagetid i Weber cirkulær varme 18 min.)

Pizzadej:
25 g. gær
2 dl. vand
2 tsk. olie
1 tsk. salt
300 g. pizzamel

1. Rør gæren ud i vand tilsat olie og salt. Ælt melet i og ælt dejen RIGTIG godt igennem. Den skal være blank og elastisk. Jeg bruger røremaskine og ælter i 8-10 min.

2. Del dejen i 2 og lad den hvile i 30 min.

3. Rul hver del ud til pizzaer og lad igen dejen hvile, gerne under et fugtigt viskestykke.

Mens dejen hviler laver du fyldet klar. Til fyld til 2 kartoffelpizzaer skal du bruge:

ca. 300 g. rå kartoffel - Jeg brugte små nye med skræl som blev vasket grundigt.
1 stort løg
1 pakke lufttørret parmaskine (ca. 100 g eller efter behag)
1 pakke frisk mozzarella ost, skåret i små tern (ca. 120 g)
parmesan ost efter behag (jeg bruger ca. 30 g. før bagning og 30 g. efter)
1 bundt frisk timian
olivenolie
salt og peber.

1. Riv kartofler og løg i skiver på et rivejern, det er super nemt og du får pæne tynde skiver. Vand kartoflerne ud i en skål vand og lig dem til afdrypning på et viskestykke.

2. Pensl hver pizzabund med oilvenolie, og fordel kartoffelskiverne over hele pizzabunden.

3. Fyld løg, mozarella, frisk timian og parmaskinke på og slut af med høvlet parmesanost, salt og peber.

4. Bag hver pizza i enten ovn eller Weber ca. 18 minutter

Klar til bagning, næste gang skal der altså flere kartofler på





Efter bagning - MUMS den var lækker

Ingen kommentarer:

Send en kommentar