tirsdag den 31. juli 2012

Burgerboller - den hjemmebagte slags

Laver du Pulled Pork vil du ALDRIG tilgive dig selv hvis du forfalder til Kohbergs burgerboller. Nu har jeg sagt det. De er okay til en hurtig burger en fredag aften, men de duer på ingen måde til PP.

Jeg bager burgerbollerne så det passer med at de er i ovnen mens nakkefileten pulles. Det passer nogenlunde med tiden, og burgerbollerne er rygene varme når de serveres.


Min opskrift på burgerboller kommer her:
(ca. 12 stk.)


25 g. gær
50 g. margarine
2,5 dl. mælk
1 dl. vand
1 æg
1/2 tsk. sukker
2 tsk. salt
600 g. hvedemel

1 æg til pensling
sesamfrø

1. Hæld gær, salt og sukker i en røreskål

2. Smelt margarine og tilsæt mælk og vand, så væsken kommer under 37 grader.

3. Hæld væsken i skålen og rør til gæren er opløst. Tilsæt ægget og rør igen.

4. Tilsæt melet lidt af gangen imens du rører på næsthøjest hastighed på røremaskinen, bliv ved med at tilsætte mel indtil du har tilsat det hele, men sørg for at rører grundigt. Jeg rører mel i i ca. 15-20 minutter.
5. lad dejen hæve tildækket i ca. 1 time.

6. Vend dejen ud på bordet og lad den hvile et øjeblik, del den derefter i 12 stykker. Du skal ikke ælte i dejen bare dele den. Form stykkerne til boller og læg dem på to bageplader med bagepapir. Tryk dem forsigtigt lidt flade og lad dem hvile mens ovnen bliver varm. 200 grader, varmluft.

7. Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys med sesamfrø.

8. bag bollerne ca. 12-15 min.

Alternativ til de hjemmebagte kan være Romerboller fra Kvickly Bager. Men HUSK ikke Kohberg, Schulstad eller andet :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar