mandag den 28. maj 2012

SOMMER med Sommersalat & Sommerdressing

Så blev det sommer og grillvejr. Vi griller generelt meget, mest om sommeren, men grillen er også i brug om vinteren hos os. Nogen ting er bare nemmere i en grill, andre ting synes jeg er mere besværlige.

I går fik vi marineret flanksteak med sommersalat og sommerdressing. Sommersalaten er ny, den har jeg ikke lavet før, den opstod i mit hovede da jeg var ude og handle. Sommerdressingen er en KLASSIKER hjemme hos os, den spises næsten dagligt igennem hele sommeren.

Ingredienserne til sommersalat
Til sommersalaten skal du bruge: (2 personer)

ca. 16 små nye kartofler, kogt og afkølede og delt i kvarte.
en håndfuld forårsløg i ringe
en håndfuld blommetomater på stilk (jeg køber altid San Mareno fra Princip i Føtex)
en håndfuld feta i tern (jeg bruger den hvide Puck i blok og skærer selv i tern, den er blød og cremet)
oliven efter smag (jeg bruger dem med mandler indeni)

Blad alle ingredienserne lige inden servering, drys med rigeligt purløg.

Sommersalat klar til at bive spist
Resten af Puckosten blev skåret i skiver, vend i forskellige krydderiblandinger (her pebermix), skåret i tern og brugt som hapsere mens vi ventede på grillen. Super lækre med et lunt Naanbrød der lige er lunet på grillen først.
Feta-hapsere
Til sommerdressingen skal du bruge:

Cremefraiche 18%, ca. 2 dl.
2 fed presset hvidløg
1 tsk. dijonsennep
salt og friskkværnet peber efter smag
rigeligt purløg fra haven.

Røres sammen og trækker på køl min. ½ time inden servering.
Sommerdressing

Ingen kommentarer:

Send en kommentar